Terkaplegoesdownunder.reismee.nl

De laatste 14 dagen maar "What a fortnight! "

De laatste twee weken van Australia waren er voordat we er erg in hadden eigenlijk. Zomaar opeens, tijdens het genot van een heerlijke cappucino beseften we dat het een kwestie van afronden was. Een periode van souvenirs kopen, de camper uitmesten, de laatste 'dingen' doen en zien.

Er stonden nog een paar leuke dingen op de 'planning' die ,zoals ik al eens eerder heb vermeld, een drama is om te houden. Het duiken van Hotse was één van die dingen die zouden moeten gebeuren maar door het bewolkte weer is dat er helemaal niet van gekomen.We hebben een paar dagen doorgebracht boven Coffs Harbour en nog een paar in Lennox Head maar het was iedere dag domweg te bewolkt met af en toe een bui.

Jammer genoeg heeft het hier nogal wat geregend down under, misschien hebben jullie er wat van gehoord (of hebben jullie het te druk met sneeuwruimen e.d.

Laughing
) Iniedergeval, als het hier dan ook regent dan komt het ook met BAKKEN uit de lucht. Zelden zoveel regen in een korte periode gezien. Vlak onder Brisbane hebben we een paar dagen aan de goldcost gezeten. Een deel van Australië waar je, zoals de reisgids het omschrijft, heerlijk kunt genieten als je bereid bent afstand te nemen van je geld, hahahaaah. Nogal prijzig dus maar we moesten en zouden naar Wet 'n Wild .(http://wetnwild.myfun.com.au/) Daar hebben we werkelijk een heerlijke zonnige dag in bikini/zwembroek doorgebracht met grensverleggende stunten zoals de Kamikaze, de Tornado en de Mammoth Falls. Tsjonge, dat we dat allemaal durfden. Het is een fantastisch park, zoiets kan alleen op een plek waar zoveel zonnenschijn is als hier. Omdat het buiten de schoolvakanties was was het niet zo erg druk in het park en konden we overal in zonder al te lang te wachten. (dus zijn we drie keer in de Blackhole geweest, 4 keer in Mach 5 enzenzenz) Na een lange dag zijn we hielendal moe weer op het campingterrein gecrasht. De kinderen hebben nog een dag mee gedaan aan de kids activiteiten op de camping (Seger heeft nog het tennistoernooi gewonnen en we hebben 8 prachtige zandschilderijen in de camper liggen). Wij hebben geshopt en hebben, hoejemogelijk, spijkerbroeken gevonden die lang genoeg zijn voor Hotse zijn benen. Allemaal tevreden dus!

Daarna begon het vaker te regenen en omdat we nog 3 dagen hadden voordat we de camper in moesten leveren wisten we even niet waar we die door zouden brengen. De planning was om in Brisbane een auto te huren en daar nog een paar dagen mee rond te trekken (nog even naar Hannie enzenz) maar dat kwam nu niet goed uit want we wilden niet een paar dagen rond Brisbane blijven hangen met dit weer. We hebben nog een superdag doorgebracht in de Australian Zoo, waar we een krokodillen show en een tijgerspeeluurtje van dichtbij hebben meegemaakt. Echt indrukwekkend zoveel dieren zo dichtbij (we hebben zelf een olifant een appeltje mogen voeren en een wombat aan een halsband mogen aaien) Op weg naar een slaapplek kwamen we lang Nambour, het stadje waar we 16 jr geleden hebben gewerkt. We hebben ter plekke besloten om te zien of we de boerderij nog konden vinden en jawel, we reden er in één keer naar toe. Het was echt heel erg leuk om weer het erf op te rijden waar we 9 weken lang iedere ochtend het erf op hebben gereden. Alles was nog het zelfde, de trekkers waar we mee werkten stonden er nog en ook de schorten waar we de avocados in moesten verzamelen hingen nog aan een spijker. Het mooiste was dat Glenn (onze baas) net het erf op kwam rijden en we een ontspannen half uur hebben staan kletsen over toen en nu en alles daar tussenin. Hij vond het erg leuk dat we zo onverwacht een bezoekje brachten aan de boerderij. Na een hartelijk afscheid zijn we met een tas vol heerlijk ananassen doorgereden naar Gympie waar we een nacht op een parkeerplaats hebben gestaan.

We hebben er voor gezorgt dat we de camper nog drie dagen langer konden huren (en dus niet hoefden te wachten tot woensdag) en zijn immergeradeaus richting Bundaberg gereden waar we al 2 x eerder waren geweest (met de schildpadden) Gelukkig konden we daar in een huisje en na nog één middag van mooi weer begon het van zondag op maandag ontiegelijk te hozen. (daar waar we de dag daarvoor nog geweest waren stond het 's avonds blank na 200 mm in 6 uren) Indrukwekkende hoeveelheden water en bliksem hebben we die twee dagen gezien. Tussendoor een paar keer even snel wezen zwemmen maar dat voelt ook niet echt lekker aan met onweer in de lucht. Wel genoten van ons luchtmatras waar we mee in de zee hebben gespeeld, na er drie maanden op te hebben geslapen.Doordat het wat heftiger weer was waren ook de golven behoorlijk wat hoger, we hebben er behooorlijk wat blauwe plekken van opgelopen maar leuk was het wel!! Nu liggen tent, matras, bodyboards e.d in de container. Ons intensieve gebruik had zijn sporen achter gelaten en we konden er verder niemand meer blij mee maken (tent kapot, bodyboard doormidden en matras niet meer 10cm dik maar nog slechts 6!)

Dit was gelukkig ook de periode op de camping waarin de eieren van de schildpadden uitkomen en je de jonge schildpadjes over het strand richting zee kunt zien rennen. We hebben de eerste avond wel rondgekeken op het strand maar niets gezien maar de tweede nacht zagen we een paar jonkies rondscharrelen op het strand. (die we met de zaklantaarn richting zee hebben geholpen) Snel de kinderen uit bed gejast en ook die waren vet onder de indruk van deze kleintjes. Omdat we toch ook graag het hele gebeuren wilden zien (dat betekend het hele nest uit zien komen terwijl je op het strand mag zijn ipv het illegale gesnuffen in het donker wat wij steeds doen) hebben we ook een avondje Mon Repos geboekt. Om 7 uur 's avonds waren we aanwezig in het info centrum en rond half acht kwam het groene licht dat er een nest uitkwam. Met de hele groep in het pikkedonker er naar toe gelopen en op de hurken gekeken hoe honderden kleine schildpadjes zich een weg baanden uit het zand en richting de zee krioelden. Toevallig kwamen er twee nesten tegelijkertijd uit dus op een gegeven moment waren er overal kleine schildpadjes en mocht niemand meer een voet verzetten. Later hebben we ze met zaklantaarns richting zee geloodst en waren we helemaal stil van zoveel moois om te zien.(we hebben, wel illegaal maar echt..iedereen deed het, een paar filmpjes en foto's gemaakt die ik zal proberen op het blog te zetten vanavond)

We zitten nu bij Hannie in huis met onze hele reutemeteut. Al 6 wassen gedraaid en haar hele huis ligt vol met handdoeken, kleren, bikinis en wat nog meer. De auto hebben we leeg en schoon, de nieuwe tickets zijn uitgeprint en we slapen even lekker bij in echte bedden. We blijven hier nog twee nachten en rijden vrijdag richting Brisbane waar we zaterdag ochtend de camper in moeten leveren. Maandag ochtend vroeg vliegen we dan richting Nieuw Zeeland.

Aan de ene kant hebben we er ontzettend zin in maar het is wel heel erg jammer dat die drie en een halve maand Down Under er al op zit (al viert Seger het dat we over helft zijn trouwens!) Het is voorbij gevlogen, we hebben rond de 12000 kilometer op de teller staan en toch hebben we maar een 'stukje' gezien. Een prachtig stukje, daar niet van. Ik ben een digitaal foto album aan het maken via Kruidvat (bedankt Kirsten voor die goeie tip) en als we daar doorheen bladeren is het duidelijk dat we de drie maanden goed hebben 'gebruikt'. Nu weer verder en genieten van de 2 en een halve maand die we nog hebben.

Tot mails!

jurien

Heerlijk om weer even te lezen hoe het daar gaat. Hier komt ons doel steeds dichterbij! Fingers crossed de komende week! Hidde loopt( ook door de sneeuw)en over 1,5 week zoeken we nog meer sneeuw op. We gaan weer skiën. Vorig jaar ging niet vanwege Erno maar dit jaar gaat het zeker lukken. Schoonouders en zwager gaan ook mee, dus met Hidde komt het ook goed. Jongens gaan met ons gezellig mee de berg af, erg veel zin in. En lekker wandelen met Hidde op de slee is ook geen straf. Heel veel plezier nog daar en hoop dat ik volgende x iets kan schrijven over het naderende doel. XXXXX

Liesbeth Veldman

Hallo Familie
Wat weer een geweldig verhaal ,we herkennen er veel in van Hanna haar verhalen. Volgens mij reist zij jullie wat vooruit. Ook heel veel plezier in Nieuw Zeeland maar dat zal ook zeker lukken.
Groetjes Berend en liesbeth

Tineke

Hoi alle vier,
Wendel en Seger, vandaag hebben jullie klasgenoten de elfstedentocht geschaatst, op de vaart voor school. Ja het is echt winter. Het was koud maar iedereen heeft genoten.
Sommige kinderen deden we meer dan 50 rondjes. Knap hè. Jullie reizen deze week verder. Een hele goede reis. Volgens mij genieten jullie nog wel.
Wendel, weet je nog van die tekening in de vredesweek. Carlijk heeft de regioprijs gewonnen. Ze kreeg haar eigen tekening op canvas. De school heeft een grote zak met buitenspeelmateriaal gewonnen. Jouw tekening hangt in de klas. Wel toepasselijk die grote wereldbol met al die kinderen.
De groetjes van de Twaspanners.

Pieter, Gerlinda, Jurre en Tieme

Hey lieve Hotse, Betty, Wendel en Seger,

Wat gaat de tijd snel! Zitten jullie alweer over de helft...Leuk hoor die foto's, we zijn benieuwd naar de rest. Jurre en Tieme zijn vooral erg onder de indruk van de foto's waar Wendel en Seger de haaien en de roggen voeren...wauw! En jullie schreven dat je in Nieuw Zeeland met dolfijnen mag zwemmen?? Nou, dat lijkt Jurre ook fantastisch, we zijn benieuwd naar de foto's. We blijven jullie verhalen en foto's volgen en het is toch maar een raar idee.....hier zo koud en bij jullie zo warm! Hey, genietse nog, en oant mails!1
Dikke túten fan Pieter, Gerlinda, Jurre en Tieme

alex