Terkaplegoesdownunder.reismee.nl

Dag zuidereiland!

Morgen pakken we de boot naar het Noordeiland. Wat een geweldige ervaring is dit Zuideiland geweest.
We hebben genoten van alle mooie dingen die we hier hebben kunnen doen en zien.
Bij Fox glacier hebben we een allemachtig end omhoog geklommen om voor het eerst op een heuse gletsjer te staan en bij de Frans Jozef Gletsjer hebben we ons grens opgezocht qua steil bij het ijs omhoog klimmen, door nauwe spleten te slipperen en door smalle gangetjes onze weg weer naar beneden werken met behulp van touwen en elkaar. Het was ontzettend mooi en indrukwekkend om te doen. En het was fijn om te merken dat we door samen te werken kunnen afzien. We waren erg onder de indruk van Wendel en Seger die de twee gletsjers in drie dagen hebben beklommen.

Omdat onze koelkast het had begeven hadden we een kleine deadline wat betreft weer in Blenheim zijn. We hebben het iets kunnen rekken door het gebruiken van een kleine koeltas. Die tijd hebben we doorgebracht in het Abel Tasman Nationaal park. We stonden op Old Mc Donalds Farm, een boerderijcamping in Motueka zonder internet en telefoonbereik dus fijn 'afgesloten' van de wereld hahahaah... Een heerlijke plek waar we 4 nachten hebben gestaan. De tweede dag hebben een kayaktocht gemaakt. Gelukkig was het windstil weer met een spiegelgladde zee dus het was een makkie om het zo maar te zeggen. We mochten niet een dagtocht maken omdat de kids erbij waren maar die halve dag was erg mooi om te doen. Met zeehonden rond het grote vogeleiland (ééntje raakte Wendel zelfs aan) en veel plezier in de kayakken. Na een kleine wandeltocht naar de andere kant van de baai hebben we de middag doorgebracht op het strand. Het water is hier net wat kouder (lees: ontzettend veel kouder) dan we gewend waren in Australië maar toch zijn we er even in geweest en hebben we natuurlijk (zoals op ieder zandstrand tot nu toe) een prachtig zandkasteel gebouwd. Met de watertaxi werden we rond 4 uur weer naar de kant gebracht.

In Blenheim in de koelkast gelukkig gemaakt en we zijn in één ruk doorgereden naar Kaikoura, toch wel ons lievelingsplekje in NZ. Het regende toen we aankwamen maar toch zijn Seger, Wendel en Hotse nog een keer met de dolfijnen wezen zwemmen. Seger vond het nog steeds een beetje eng maar is er toch drie keer in geweest en vond het erg leuk. Wendel zou zo maar voor een deel zeemeermin kunnen zijn want die plonst er zo in en die zie je pas weer als ze op de boot moet komen. Al met al een leuke dag (vooral omdat ik niet mee ging en zomaar opeens een halve dag voor mezelf had om te lezen en te winkelen :))
De volgende dag hebben we de knoop doorgehakt over het walvis kijken. De kinderen wilden het echt ontzettend graag doen en dan vooral met het vliegtuig. We zijn 's middags rond half één de lucht in gedaan en hebben een spectaculaire vlucht gemaakt richting de walvis (die we trouwens prachtig hebben gezien, indrukwekkend weer!een 18 meter lange potwalvis)
Het was om het mild te zeggen een bumpy-ride. Ik moest er rekening mee houden om niet uit mijn stoel te vliegen. (ik kan nu ook zeggen dat het niet alleen zeeziekte is maar motionsickness, dussss!) Hotse vond het helemaal te gek en ook de kinderen genoten alleen vond Wendel uit ook niet erg om weer aan de grond te staan.

En vandaag hebben we als klap op de vuurpijn met de zeehonden gezwommen. Seger bedankte weer voor de eer maar heeft vanaf de boot kunnen genieten van onze capriolen tussen deze speelse, ontzettend snelle dieren. Op een gegeven moment sprong er ééntje uit het water boven op Hotse zijn schouder en even later zat er één op mijn rug even uit te rusten ofzo. Zonder twijfel een ervaring voor in de top 10, mocht je ooit de kans krijgen..doen!!

Zoals verteld gaan we morgen over naar het Noordeiland omdat we helemaal naar Cape Reinga willen. Ergens helemaal in het noorden waar de Tasman sea en de pacific ocean elkaar raken. Onderweg willen een bezoek brengen aan Pytie en Wiebe op de geitenboerderij, daar hebben we veel zin in. Ondertussen is het dus al 26 maart en hebben we nog iets meer dan een maand op het Noord eiland dus ook daar hebben we de tijd om rustig aan te genieten.

Tot mails!