Terkaplegoesdownunder.reismee.nl

Het laatste sterke verhaal?

Zo...en ook die twee weken zijn weer omgevlogen. Volgepropt met de laatste dingen die we 'persé' wilden doen nu we hier toch waren waren het wel een indrukwekkende twee weken.

Om te beginnen hebben we de zeilboot gehuurd waar ik de vorige keer al over schreef. Het is een prachtig gebied met veel eilandjes in de baai, dolfijnen, pinguins, veel vissen en van die verlaten strandjes met heel veel schelpen. We hebben dan ook genoten van deze zonovergoten 3 dagen. We kregen een uitgebreide uitleg met een navigatiekaart die ik zou moeten lezen ivm nog al wat ondieptes die rond de eilandjes zijn. Gelukkig was het allemaal niet al te moeilijk en hadden we binnen een half uurtje wel door dat we dit wel konden. Het waaide niet al te hard en met een boot die door één persoon te bevaren is waren we met genoeg mensen om alles gedaan te krijgen wat er zo nu en dan gebeurd moet worden.

We zagen binnen twee uren de dolfijnen van dit gebied en dat bleken echt ontzettend grote dolfijnen te zijn. Niet van die enorme grote aantallen zoals in Kaikoura maar hun afmeting maakte heel veel goed, we waren weer zwaar onder de indruk. De eerste dag zijn we naar een baai gevaren en hebben we een heerlijke middag gezwommen, geroeid en schelpen gezocht. Er waren, omdat het herfst is hier, niet heel veel mensen op het water en dat droeg bij aan het volledige gevoel van vrijheid dat we ervoeren. Zo stil, zo mooi en zo heerlijk met z'n viertjes was het een unieke ervaring.

Gelukkig hielp de zeeziekte pleister redelijk goed en konden we zelfs een endje de oceaan op. De golven waren mij daar ietwat te hoog, het was er ook 35 meter diep en dat zal daaraan wel hebben bijgedragen maar we zijn niet lang 'hoe heet dat: buitengaats (

Laughing
) gebleven. Er zat bij de zeilboot een dinghi, een klein roeibootje. De kinderen vonden het een superbootje en ze hebben heel wat zitten roeien met z'n tweetjes in de baai van het eilandje waar wij lagen afgemeerd. Zo nu en dan wilden ze tijdens het zeilen ook in het bootje zitten en met hun zwemvesten aan was het een mooi gezicht die twee liedjes te zien zingen terwijl ze dweilnat werden van de golven. Het was bijna een gezinsvermaak als er iemand naar het toilet moest, die was superklein en je moest je spul naar buiten pompen. De eerste keer zagen we dat er nogal wat vissen op af kwamen tot groot vermaak van Wendel en Seger.

We zijn na de Bay of Islands door gereden naar Cape Reinga, wat het één na noordelijkste stuk vaste land is van NZ. Daar splitst de Pacific Ocean zich en vormt zich daardoor de Tasman Sea. Dat leverde een mooi schouwspel op met een soort van streep branding overdwars op het water. Daar in de buurt konden we ook zandduin 'rijden'. Dit betekend met een bodyboard van een dertig meter hoge duin af glijden. In Australië wilden we dit ook doen maar toen was het 40 graden en kon het daardoor niet. We waren ook nu even bang dat het over zou gaan omdat het de hele nacht ervoor had gehoost. Maar gelukkig bleek dat nat zand nog veel beter glijdt dan de droge versie en een ander pluspunt was ,zonder twijfel, dat je dan veel makkelijker bij de zandheuvel omhoog kunt lopen. (we waren nog steeds bekaf bovenaan maar ik geloof ze graag)

De middag was één groot feest, vooral Hotse heeft genoten van met een bloedgang naar beneden te sjezen. We hebben best veel zand moeten happen voordat we het door hadden maar daarna bewijzen de foto's dat we weer een drempel hebben genomen. Op Hotse na waren we eerst nogal bang om van die hoge 'bergen' te gaan maar we zijn blij dat we het lef hadden om te beginnen want toen we eenmaal los waren.....! Jammer dat de duinen in Nederland niet zo hoog zijn, hahahaah anders hadden we er een hobby bij..

Omdat voor ons gevoel de tijd begon te tikken zijn we doorgereden naar het Kauri bos waar we een paar dagen rond hebben gekeken. Hier op het noordland staan nog de enige van deze enorme bomen. Sommige zijn gemakkelijk 2000 jaar oud en in het moeras vinden ze hier nog steeds stronken die wel 45000 jaar oud zijn. Het is niet zozeer dat ze zo enorm hoog zijn maar vooral de doorsnee is wat ze zo mooi maakt. We hebben ze gezien van rond de 6 meter doorsnee. Om hier meer over te leren zijn we naar het Kauri museum geweest waar werd uitgelegd hoe de eerste pioneers zich een weg moesten banen door dit soort bossen. Ze werden gekapt en het hout vond gretig aftrek in de rest van de wereld. Ook maakt de boom een soort hars als het beschadigt is geweest en als dat heel lang in de grond zit is het zo hard dat men er hier sieraden en kunstvoorwerpen van maakt. In sommige zie je zelfs diertjes zitten, zoals in de film Jurassic Park (het zou dus best eens waar kunnen zijn, dat gedoe met Dino DNA, vond de mevrouw achter de toonbank van het Gum-reservaat)

We zijn nu in Hahei waar het gelukkig heerlijk weer is, we hebben besloten om er even een paar dagen extra van te genieten en we hebben een huisje gehuurd. Dit bevalt iedereen supergoed (hotse zit op dit moment in het bad en de kinderen zijn een hut aan het bouwen met alle losse kussens van de bank, nadat ze vanmiddag een film hebben gezien) Het strand is vlakbij dus we zwemmen wat, luieren wat en mijn doel was vooral het foto boek van Australië weer maken. Ik zeg 'weer' omdat ik het helemaal klaar had, ongeveer drie weken terug en nadat ik begonnen was met het fotoboek van NZ kon ik die van Oz niet meer vinden. Vet balen maar ik weet dat als ik eenmaal thuis ben ik daar niet meer mee begin dus dit was het ideale moment. Gelukkig ben ik al weer een heel end opgeschoten en gaat het zeker lukken om dat boek af te maken. (ideaal trouwens, digitaal wat plakken en knippen...dit kan ik zelfs!)

Onderweg aan de westkust hadden we een Belgisch gezin ontmoet dat zaterdag naar huis zouden vliegen en we hebben de situatie daardoor ook wat in de gaten gehouden met de vulkaan in Ijsland. Het bleek dat ze niet weg konden want we kwamen ze zondag weer tegen op de camping onder Auckland waar zij ons over hadden verteld. Een mooie camping met een heerlijke hotpool. We hebben tijdens een gezellige avond heerlijk Nederlands kunnen kletsen.We gaan er van uit dat wij er geen last van gaan krijgen maar nu je met mensen hebt gesproken dat wel degelijk hebben merk je pas wat voor inpact dit heeft. Je zal toch 16000 km van huis vastzitten. (ik bedoel: een half jaar rondtrekken prima maar dan niet naar huis kunnen..aarch)

De kinderen houden de aswolk situatie ook scherp in de gaten omdat er nogal wat mensen zijn die (ongewenst en ongevraagd) tegen ze zeggen dat het nog wel maaaanden kan duren voordat ze naar huis kunnen en nog een paar maanden met ons zien ze absoluut niet zitten (dus als iedereen even mee wil blazen dan zou hun dat heeeeel blij maken en ach, eerlijk is eerlijk...ons ook!)

We blijven hier nog een paar dagen, we vieren mijn verjaardag zelfs hier denk ik omdat het ons hier echt heel goed bevalt. De kinderen hebben de kadootjes al verstopt dus we moeten wel!

Oant mails!

Klaske en Harmen

Het einde is inzicht. Nog even en jullie zitten/staan weer op de Nederlandse bodum! Dat is natuurlijk ook wel weer fijn!

Wij hebben zeer zeker genoten van jullie verhalen/avonturen en mooie foto's en filmpjes en wij willen best geloven dat dit een enorme levenservaring voor jullie allen is geweest!

Geniet nog even lekker daaro en Betty: wij wensen jou een hele fijne verjaardag toe!!! Geniet ervan!

Groetjes Harmen en Klaske

Klaske en Harmen

Oei Nederlandse bodem natuurlijk :$

Doutsje

Jeetje, ik dacht dat de laatste weken zouden bestaan uit vakantie vieren en genieten van al dat mooie wat jullie hebben beleefd! Toch nog heel veel ondernomen, wat moet het daar toch ongelooflijk mooi zijn aan de andere kant van de wereld!

Alvast een fijne verjaardag en ik zie jullie graag weer terug in Terkaple, zonder asdeeltjes in haar en ogen natuurlijk ;)

Gr. Doutsje

ria postma

hoi alle vier wat hebben jullie veel meegemaakt het lijkt me geweldig om dit zo mee te maken. Een ding is zeker jullie genieten enorm van alles om jullie heen. Ik wens jullie nog alle plezier toe de laatste dagen/week en hoop van harte dat de hele familie gezond en wel weer terug komt in Terkaple, warme groet van ons beide, doeiii !!!

Chris, Jolanda, Yente, Keye en Joas

Lieve Betty,

Het is hier nog de 24e, maar bij jullie misschien al de 25e of bijna, dus (alvast) van Harte Gefeliciteerd met je 37e verjaardag! (net waren we nog 18......:-)....) Op naar een geweldig 38e levensjaar! Maak er een mooie dag van, laat je lekker verwennen en geniet nog even in dat mooie land!

Liefs van ons allemaal!

Ids

Betty, Gefeliciteerd. Het is nu hier de 26e, maar bij jullie misschien nog de 25e. In elk geval heel veel gezondheid en voorspoed. Ik hoop jullie snel te zien.
groeten

Annigje&Wytse,Anna,Nynke en Sytse-Marcelis

Lieve Betty,

Van harte gefeliciteerd met je 37ste verjaardag!!
Bijzonder om je verjaardag daar te vieren.
Hopelijk ben je best verwend met kadootjes enz.
Geniet er nog even van en ik hoop nu echt snel tot ziens, gelukkig wordt er weer gevlogen dus dat is ook weer opgelost.
Veel liefs, hugs en xxx út Ferwert

carmen

hoi met carmen, ik mis jullie, nog even dan zijn jullie
weer terug, dankje wel seger voor de mooie kaart
sidon is daar erg blij mee, mist je heel erg! hopelijk kunnen jullie snel weer spelen en ik en wendel
wendel je hebt mijn verjaadags feestje gemist mischien als je terug bent dan kunnen wij samen iets leuks doen nog een paar weken, ik kan niet wachten
nou tot dan! van carmen,sidon en sandra

groep 7/8 en juf

We hebben de hele middag staan blazen en gelukkig is Schiphol weer veilig. Nog een weekje en jullie komen weer terug. Oefen maar vast voor het voetbal toernooi want dat is op 12 mei. Met de tronenwedstrijd zijn we derde geworden. Je ziet het resultaat wel. We verheugen ons allemaal op de meivakantie. En tot ziens! Groetjes van ons allemaal
p.s. Betty Gefeliciflapstaart :D:D

pieter,gerlinda,jurre en tieme

Heyyyy lieve Betty,
Ook nog van ons van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Veel te laat natuurlijk, maar onze outlook ligt er uit en we waren de link van jullie site kwijt. Maar na enig zoeken en via via toch nog gelukt! Dit keer via de webmail dussss
Neem er nog maar één op je verjaardag namens ons;)
We zien er naar uit jullie weer "life" te zien!